Ik was verbijsterd toen ik op een kwade dag de ingrediënten van een pak appeltaartmix las. Die waren zoiets als bloem en zout. Zelf toevoegen: appels, boter, ei, suiker en kaneel. En rozijnen. Wat? Betaalden mensen hier echt zoveel geld voor? Voor een pak bloem, met een snufje zout?
Ja dus. Sterker nog, ze betalen het ook voor pannenkoekmix, voor browniemix en voor cakemix. Terwijl in al die pakken niet veel meer zit dan bloem. Het gaat trouwens niet alleen op voor bakmixen, maar ook voor kruidenmengsels, chocolademelk en veel andere dingen. Soms betaal je gewoon belachelijk veel voor iets wat heel simpel is, en soms zitten die pakken mix vol met nare onuitspreekbare dingen die je niet in je eten wilt hebben.
Maar... ik heb de ideale middenweg gevonden: zelfgemaakte 'kant-en-klaar'mixen. Wel de lusten maar niet de lasten van fabrieksmixen. Ik ontdekte ze op (where else?) Pinterest, en het lijkt mij een prima idee om een voorraadje aan te leggen van de mixen die ik vaak gebruik. Je doet het weeg-en-meetwerk vooraf en hoeft op het moment dat je snel iets lekkers wilt enkel nog de vloeibare bestanddelen toe te voegen. Op Nederlandse sites heb ik tot nu toe geen recepten in deze richting weten te vinden dus misschien introduceer ik hier wel iets nieuws. En jullie waren erbij!
Let op: Ik heb nog niet alle mixen getest! Ik deel het idee omdat ik het heel handig vind. Uitproberen op eigen risico. (Maar dat geldt voor mij ook, dus we zitten in hetzelfde schuitje. Gedeelde smart... en zo.)
Ik geef de mixen elk een eigen blogpost zodat ze makkelijk terug te vinden zijn. Hieronder staan ze (of klik op de linkjes): de Tortillamix, de Nesquik, de Bisquick, de Maïsbroodmix, de Muffinmix en de Browniemix.
Schrijf de bijbehorende recepten op het label van de voorraadpot, zodat je er snel mee aan de slag kunt.
En heb je zelf nog een idee voor een mix die hier ontbreekt?

P.S. Toegevoegd: Wafelmix voor Vlijtig Liesje!

1 reacties:

Vlijtig Liesje zei

Mix voor wafels!