Wakker worden! Het is zaterdag!

Deze week geef ik het kookboek 'Puur plantaardig' weg. Het is mijn eigen exemplaar, maar hij is (als) nieuw. Het is een prachtig boek, en ook fijn vegetarisch, maar bij nader inzien staan er niet veel dingen in die ik ga koken. En ik geloof nog steeds in het principe dat ik dingen die ik niet gebruik zo snel mogelijk weer mijn huis laat verlaten, om zo ruimte te houden voor de spullen waar ik écht om geef en die ik écht gebruik.

Wat moet je doen? Laat een berichtje achter als je het kookboek wilt winnen. Geef me een tip voor een website of boek over (liefst gezond) koken en eten die ik ab-so-luut moet kennen, die eigenlijk iedereen volgens jou zou moeten kennen. Ik ben heel benieuwd!

Vrijdag 26 oktober om 23.59 sluit de wedstrijd, en zal ik de winnaar kiezen: degene die de voor mij meest waardevolle tip heeft gegeven.
Een hint: je kunt uit mijn oude blogposts over eten en gezondheid en de blogroll hiernaast wel opmaken welke boeken en/of sites ik al ken en waar mijn interesses liggen...

20 reacties:

Els zei

leuk! ik vind, voor mijn situatie, http://acidalkalinediet.com/ wel leerzaam/nuttig...

grz,

Els

vlasje zei

Annemarie Postma heeft twee goede boeken over gezondheid en eten geschreven en van beide is er een website met veel info en recepten;http://www.hetlichaamisperfect.nl/index2.html en http://www.hetlevenisperfect.nl/.
Grote aanraders!

Anoniem zei

Hee wat leuk, ik doe graag mee!Mijn tip voor een boek over gezond koken en eten dat je echt zou moeten kennen is 'Weten van (h)eerlijk eten' van Rineke Dijkinga. Naast heerlijke recepten veel extra informatie over voedingsmiddelen/ingrediënten en hun eigenschappen. Er is ook een website (incl. enkele recepten): http://rinekedijkinga.nl/mijn-boek/weten-van-(h)eerlijk-eten.html
Groet!
Inge

Anoniem zei

... het boek is overigens gewoon in de boekhandel te verkrijgen (i.t.t. wat op de site staat)
Inge

angel zei

Ik doe ook mee en mijn tip voor jou is het boek:koken met kruiden van ine van gulik.
Het is een oud boekje met veel weetjes en toepassingen maar ook recepten waarin je allerlei kruiden kunt toepassen.

Meibloempje zei

Leuk al deze reacties!

Het boek van Rineke Dijkinga had ik al vanaf dag één, eerste druk. Toevallig heb ik gisteren de nieuwste versie besteld omdat die met een harde kaft is. De 'oude' gaat naar mijn dochter. Ik ben het met je eens, Inge dat dit zeker een boek is waar iedereen van moet weten.

Ook de boeken van Annemarie Postma heb ik allemaal, en ook die zijn 'perfect'.

Vlasje en Inge, als jullie nog meer leuke tips hebben, kom maar door. ;-) Jullie zitten in de goede richting te denken in elk geval.

De andere genoemde sites en boeken ken ik nog niet, dus die ga ik eens even bestuderen.

vlasje zei

Ken je Eet wat bij je past van Christine Tobback? Goede ideeen over voedselintoleranties. Zij schreef ook, samen met Kenny De Meirleir; Gezond of Gezondigd, over hetzelfde onderwerp.
De boeken van Gillian McKeith gebruik ik ook vaak en als afwisseling Raw Food van Doreen Virtue en Jenny Ross. Amber en Julia Kang zijn natuurlijk erg bekend geworden de laatste jaren.
Dit is wel mijn toplijst.

Kniepertie zei

Leuk, 'k doe graag mee en de site die 'k je kan aanbevelen heb 'k zelf net van de week ontdekt.
- http://www.vegetariers.nl/ -
groet

Anoniem zei

Leuke actie. Ik ben altijd een stille mee lezer geweest, laat nu toch maar eens een keer iets van mijn eigen horen.
Mijn tips zijn 2 sites. Zag ze zo snel niet in je leeslijst staan, maar misschien ben ik kippig geweest. http://www.eetgoedvoeljegoed.com/ Niet alleen recepten, maar ook achtergrond info over echt eten. Vind het een erg leuke en leerzame site waar je wat aan heb als je puur en echt wil eten.
http://de-gulle-aarde.blogspot.nl/
Leuke site die laat zien wat de aarde, de natuur, je te bieden heeft. Een enkele keer een recept, voor eten en recepten hoef je er niet echt te zijn, toch vind ik hem een aanrader.

Groetjes,
Lin

Elvira zei

Ken je deze website al? http://ontdekkingvangroningen.blogspot.nl/

Er staan niet alleen recepten op (ook andere lezenswaardige berichtjes), klik op het trefwoord 'kokkerellen' en er rollen de meest heerlijke recepten over je scherm. Alleen al vanwege de (hongeropwekkende) foto's lees ik het graag. Of het ook allemaal gezond is? Veel ingrediënten komen rechtstreeks uit de natuur, maar volgens mij minstens zo belangrijk: het is met liefde gemaakt!

Roerend Goed zei

Een goede website met nuttige informatie, gezonde recepten en een actief forum is www.eetgoedvoeljegoed.com/ (ook via facebook te volgen). Een leestip is Rauw! van Roxanne Catz. Niet omdat je perse raw foodist moet worden, maar ik vond het vermakelijk geschreven en erg inzichtelijk.
Ik loot niet mee voor het kookboek, omdat ik hetzelfde boek ooit als eens via mijn eigen blog weggaf (ik hou niet van koken uit kookboeken, daar ben ik veels te eigenwijs voor)

Roerend Goed zei

Oh ik zie dat Lin dezelfde website noemde als ik

Sebastiaan B zei

Hi Meibloempje,

Alle eerst geweldig dat je dit doet! Een stukje liefde en duurzaamheid in praktijk. Laten stromen wat je toch niet gebruikt. Geweldig en wie het ook wint. Veel plezier ermee en eet smakelijk :) Toch hoop ik stiekem dat ik dat ben. Ben namelijk een vrouw tegen gekomen. Zo lief en mooi werkelijk. Ik heb altijd heel simpel gekookt voor mijzelf. En nu wil ik goed leren koken om haar daarmee te kunnen verwennen. En aangezien we beide vega zijn. Goed nu de website. Ik vind persoonlijk een hele goeie. Met veel goede tips op een breed vlak voor een meer duurzaam leven.

http://www.greenevelien.com/

consuminderenmetplezier zei

Het kookboek ' in lijn met je leven' van Weight watchers becvat veel info, mooie foto"s en natuurlijk veel gezonde en lekkere recepten! Dit boek is echt voor iedereen die van gezond eten en koken houdt en niet alleen voor degenen die een paar klootjes kwijtwillen. Een aanrader voor iedereen! Heel veel plezier!

consuminderenmetplezier zei

O ja, een superleuke website is www.supersnelgezond.nl.
De bloemkoolsoep is geweldig! Ook voor mensen die niet zo van gekookte bloemkool houden...
Lieve groetjes!

Jacinta Bokma zei

Als auteur van Puur Plantaardig vind ik dat Sebstiaan het boek moet winnen. Site: deVegetarier.nl/recepten :-)

Denise zei

Leuke actie! Ik vind het een geweldig boek; heb het een keer van de bieb geleend en zou het graag in mijn kast hebben staan! Wij eten nu een klein jaar vegetarisch en af en toe veganistisch omdat onze zoon aangaf geen dieren meer te willen eten. Wij aten al weinig vlees, en na een spreekbeurt op school over de bio-industrie was mijn zoon (en wij, zijn ouders)'om'; wij eten geen dieren meer. In het kader hiervan, heb ik 'Veggiestan' van Sally Butcher (let op de naam ;)geleend, heerlijk heerlijk!
'Sterker dan suiker' van Sonja Kimpen vind ik ook geweldig, iedereen zou dit boek moeten lezen!
Dit zijn dus de twee boeken die ik je aanraad.

Groet Denise

Denise zei

Ik kwam nog een, denk ik, heel leuk boek tegen: http://odenow.nl/bourgondisch-maar-toch-bewust/

Denise

Anoniem zei

Hé wat leuk dat je 't boek van Rineke Dijkinga al hebt! Om mee te dingen voor de 'supertip' valt die bijdrage waarschijnlijk af, maar ik doe een nieuwe poging :-) en kies voor de laatste hype: 'Plenty' van Yotam Ottolenghi. Het boek heeft lange tijd 'werkeloos' in m'n kast gestaan, maar heb sinds kort de smaak te pakken. Deze week 'geroosterde pastinaak en zoete aardappel met kappertjesvinagrette' gemaakt. Echt verrukkelijk! Wat quinoa erbij en de wortelsalade uit het boek van Rineke Dijkinga... Het is minder een typisch gezond-eten-boek dan dat van Rineke, maar toch veel gezonde recepten en verrassende ingredientencombinaties, heerlijk!
Groet, Inge

Sebastiaan B zei

Vond deze site ook geweldig en wou ik zo ie zo met je en iedereen delen. Ken hem zelf ook pas net :)

http://www.dierbewustleven.info/index.html